Sunday 16 August 2015

Hari Ulang Tahun Kelahiran

Syukur ke hadrat illahi, Tuhan masih panjangkan usiaku kini genap la usiaku 31 tahun...terima kasih Ya Allah kerna masih memberikan nafas yang panjang sehingga ke usia ni. Terima kasih kepada emak dan ayah saya kerna tanpa mereka saya tidak dilahirkan ke dunia ini..tanpa mereka juga saya tidak mengenal erti kehidupan... Ulang Tahun kali ini seperti biasa akan didahulukan oleh en somi dan diikuti dengan kakak kesayangan saya yang satu2 kakak saya dunia dan akhirat dan diikuti dengan mak saya..tima kasih mak sebab masih ingat besday kakcik..bukan mudah ye seorang ibu nak melupakan tarikh keramat kelahiran permata-permatanya beliau...al-maklum la dari cerita mak dan ayah semasa kelahiran saya, ayah bersusah payah menghubungi ambulans untuk mengambil mak saya yang sedang sakit untuk melahirkan saya ke hospital..paham2 la orang dolu2 bukan senang seperti kita sekarang hanphone sentiasa ditangan orang dolu2 xde hanphone hanya public phone je..jadi ayah saya turun naik ke rumah untuk menelepon ambulans tapi hampa, tunggu punya tunggu ambulans tidak sampai 3/4 kali ayah menelepon akhirnya talian kecemasan itu mengatakan ayah saya membuat panggilan palsu...kesudahannya saya pun dilahirkan dengan berbidankan ayah saya sendiri pada jam 2.10pagi..maka lahirlah seorang putri lagi dalam keluarga mak dan ayah. Dan ayah dan mak menamakan saya Nor Haniliza bt Zainal Abidin...(bermaksud cahaya kegembiraan) Hari ni dengan genapnya usia saya 31 tahun yang sudah berkeluarga dan lengkap dengan cahaya mata 2 lelaki dan seorang perempuan maka sempurna la kehidupan saya...tapi tahun ni sangat la saya tidak dapat lupakan pelbagai dugaan yang mendatang..apepun itu semua tersemat diminda saya...mohon la pada Tuhan agar memberikan lebih sinar kebahagian, kegembiraan, kemewahan dan kekayaan kepada saya sekeluarga.. Sungguh demikian, aku masih bersyukur rupanya masih ramai yang sayangkan aku..walaupun tika dan saat ni jiwa ku sangat bergelora dengan pelbagainya dugaan...biar la aku sendiri yang mengetahuinya..semua tu pahit manis kehidupan seharian... Dihari kelahiran saya, membaking la kek hari jadi sendiri sebab teringin sangat nak makan kek caremal hasil tangan sendiri itu untuk kali kedua..kali pertama buat keknya bantat..buat kali kedua pun masih bantat dimanakan salahnya proses membuat kek tu disebabkan bantat..sedihnya tapi berpuas hati sebab rasanya masa ada cuma keknya sahaja kene belajar lebih lagi...in sha Allah akan buat sehingga berjaya kerna masa membakingnya. Semasa membaking kek anak berdialog anak : mama dah ade beli lilin ke? saya : lilin untuk apa? anak : nk tiup kek kene ada lilin hari jadi..."anak bagi idea xpe la mama xde lilin pun xpe nanti mama buat2 la ade lilin...Ya Allah sayunya hati sebab sebelum membaking kek, saya telah merotannya atas kenakalan anak2 saya tapi akhirnya dia juga yang mengembirakan hati saya..Tima kasih sayang sebab menyinari kehidupan mama..moga sayang menjadi anak yang soleh berjaya dunia akhirat dan membanggakan mama suatu hari nanti dengan kejayaan sayang bila besar nanti...mama sayang abang long hingga akhir hayat mama sayang..hadiah untuk mama tahun ni dengan kecerdikan dan kepintaran anak mama....luvvv u sayang.. (mama mencoretkan kisah ini dengan linangan air mata mama yang tidak berhenti2...mengenangkan kisah semalam mama telah memukul saya anak2 mama)

No comments:

Post a Comment